Chorvatsko UBYTOVÁNÍ v CHORVATSKU PELJEŠAC ubytování Chorvatsko dovolená Chorvátsko ubytovanie dovolenka v Chorvátsku Croatia accommodation vacation in Croatia Kroatien Unterkunft Urlaub in Kroatien Croazia alloggio vacanze in Croazia alloggi Chorwacja wakacje Horvátország szállás Apartmaji Hrvaška Хорватия Отдых Apartmani Hrvatska smještaj Kroatië Appartementen Croatie hébergement Kroatien Ferienwohnungen Croatia apartments

PELJEŠAC

Chorvatsko ubytováníChorvatsko apartmány

Chorvatsko bez provize

poloostrov Pelješac - Jižní Dalmácie Chorvatsko

Mapa regionu

poloostrov Pelješac Chorvatsko Pelješac patří mezi vzdálenější chorvatské destinace. I když dálnice již vede až do Šestanovace, a snad bude příští rok hotová až do Ploče, stále je to na Pelješac poměrně daleko. Kdo cestuje do Chorvatska autem a chce si průjezd hornatým Pelješacem vychutnat, měl by cestou zvážit větší odpočinek, nebo lépe nocleh.

Celým poloostrovem se klikatí "Pelješka transverzala", poměrně široká asfaltová silnice, po které se dá projet celý Pelješac až do Orebiče zhruba za hodinu.

poloostrov Pelješac Chorvatsko Po odbočení z pevniny u starobylého města Ston stoupáme do kopců porostlých makchií a místy borovým lesem . Asi po dvaceti minutách jízdy kopcovitým terénem uhýbáme z transverzály doleva dolů k moři - objevit oblíbené letovisko Žuljana. Jak záhy zjišťujeme, je to příjemné místo k trávení klidné rodinné dovolené s dětmi. Je zde obchůdek, asi dvě restaurace umístěné v přízemí malých penzionů. Díky přílivu peněz z turistického ruchu je na tom Žuljana o poznání lépe než vesničky ve vnitrozemí poloostrova. Obcházíme vesnici a po pár desítkách metrů piniovým lesem objevujeme pěknou zátoku lákající k vykoupání. Ze Žuljany se nám nechce, umíme si představit večerní klábosení s místními u sklenky dobrého "Dingače" (víno). Vracíme se však na hlavní silnici a pokračujeme v průzkumu poloostrova.

poloostrov Pelješac Chorvatsko Po chvíli nás cesta dovádí na opačný břeh - na stranu přivrácenou k pevnině, nazývanou "Malo more". Stahujeme okénka a opět nasáváme vonný mořský vzduch, pro nás suchozemce tak zvláštní. Pár pohledů na moře a opět stoupáme směrem do vnitrozemí. Semtam se začínají objevovat vinice, které nás budou, jak později zjistíme, provázet skoro celým poloostrovem. Cestou zastavujeme u maličké benzínky. Bereme "plnou nádrž", za což sklízíme radostné a vděčné pohledy ospalého pumpaře. Po projetí několika vesniček ve vnitrozemí poloostrova zjišťujeme, že život tu probíhá v poklidném tempu, místní před svými garážemi nabízí "domače vino", přivydělávajíce si tak na živobytí. Díky větší vzdálenosti od moře zde totiž příjmy z turistického ruchu nejsou skoro žádné. Neodoláme, zastavujeme a kupujeme jednu láhev s oslíkem na etiketě.

poloostrov Pelješac Chorvatsko Dostáváme se do ohniska vinařské oblasti Dingač - vesnice Potomje. Mezi kamennými domy objevujeme "vinnou samoobsluhu" - přístřešek s lahvemi a malou nádobkou na peníze. Skromné, ale milé. Z Potomje je to jen kousek k tolik diskutovanému tunelu, spojujícímu vnitrozemí s jižním pobřežím poloostrova. Je vytesaný do skály, neosvětlený a průjezd jím je tak trochu dobrodružný.

poloostrov Pelješac Chorvatsko Po výjezdu na jižní straně pohoří Dingač jsme ohromeni nádherným výhledem na širé moře. Zastavujeme na malém plácku a kocháme se. Pak se spouštíme strmým úbočím po úzké silničce dolů do letoviska Borak. Je to jen pár baráčků, není zde obchod a díky odlehlosti od civilizace je tu opravdový klid. Malinké plážičky působí romanticky, přírodní scenérie jsou nádherné a neporušené. Kolem sebe slyšíme češtinu. Z Boraku si odnášíme dojmy přírodního místa bez ruchu a shonu, vhodného k hlubší relaxaci. poloostrov Pelješac Chorvatsko Na zpáteční cestě k tunelu potkáváme auto jedoucí dolů. Musíme kus couvat, silnice je opravdu úzká. Od tunelu sjíždíme ještě jednou dolů, tentokrát do Potočine. Nacházíme zde něco obdobného jako v Boraku - klid, neporušenou přírodu a - české turisty.

Vracíme se k tunelu a objevujeme ještě třetí cestu - po úbočí. Vydáváme se po ní a nelitujeme. Výhledy na otevřené moře zcela vyvažují vedro, které na nás začíná působit. Na vyprahlém úbočí není kousku stínu a sluníčko se do něj opírá vší silou. Unaveni horkem přijíždíme do vesničky s názvem Trstenik. Trochu nám připomíná Žuljanu. Ochlazujeme se v malé zátoce. Pláž ale není moc čistá a tak balíme a vracíme se na transverzálu.

poloostrov Pelješac Chorvatsko Po několika kilometrech opět odbočujeme, tentokrát na opačnou stranu, sledujíce šipku Trpanj. Silnice se tu zařezává do hlubokého údolí lemovaného skalami. Po chvíli se údolí otevírá a my přijíždíme do rušného malého městečka. Jsou zde obchody, restaurace, všude spousta lidí, oproti klidnému Boraku či Potočine je to takřka velkoměsto. Trochu mi tu chybí výhled na otevřené moře. Voda není tak čistá, jako na jižní straně, plavou v ní řasy. Je tu malý přístav a tak chvíli pozorujeme manévrovací schopnosti kormidelníků malých bárek a jachet. Do Trpanje jezdí pravidelný trajekt z kontinentální pevniny, z městečka Ploče, kterým projíždíme, jedeme-li po Jadranské magistále.
My pro tento den končíme s průzkumem Pelješacu a jdeme se malounko posilnit.

Ubytování na poloostrově Pelješac
Ubytování v celém Chorvatsku
apartmány a pokoje s přímými kontakty na majitele
www.UBYTOVANIvCHORVATSKU.cz

Bez předchozího písemného souhlasu je zakázána jakákoli další publikace, přetištění nebo distribuce materiálu nebo části materiálu zveřejněného na tomto serveru. Copyright © 2024, Debant s.r.o. Email: info@ubytovanivchorvatsku.cz

poloostrov Pelješac Chorvatsko poloostrov Pelješac Chorvatsko poloostrov Pelješac Chorvatsko poloostrov Pelješac Chorvatsko