Uvedený zákon je v platnosti již delší dobu a to v podobě celních pravidel pro dovoz potravin. Navíc ani po jeho deklarovaném zavedení (1. června 2008) praxe neukazuje, že by docházelo k hromadnému zabavování potravin dovážených českými nebo jinými turisty.

V uměle vytvářené atmosféře Chorvatska jako státu, který nemá rád české turisty je třeba zdůraznit, že stejná pravidla platí pro všechny státy Evropské unie. I přes fakt, že dominantní roli v Chorvatsku hrají turisté z Německa nebo Itálie, podobné negativní kampaně jako u nás se u nich v médiích neobjevují.
Proti spekulacím o poklesu zájmu o zájezdy do Chorvatska hovoří nejen Chorvatský statistický úřad (za první kvartál zaznamenal nárůst příjezdů českých turistů o 13 procent oproti stejnému období loňského roku a v počtu přenocování dokonce o 24 procent), ale také všechny členské cestovní kanceláře ACK ČR a někteří další významní hráči na poli prodejů chorvatské rekreace. „Žádná z členských cestovních kanceláří neuvádí pokles zájmu a prodeje. U více než poloviny oslovených cestovních kanceláří dochází naopak k nárůstu prodejů o více než 10 procent a vzhledem k naplnění sjednaných kapacit nikdo neuvažuje o poskytování rapidních slev", uvádí Jan Papež, tiskový mluvčí Asociace cestovních kanceláří České republiky.
Jeho slova potvrzuje i Ing. Miroslav Falber, MBA ředitel cestovní agentury croatia4, s.r.o. provozující online prodej pobytů v Chorvatsku s meziročním nárůstem rezervací o 43 procent - „Nelze souhlasit s tvrzením Tomio Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, podle nějž dochází k razantnímu zlevňování zájezdů a pobytů do Chorvatska kvůli současným omezením. Tento pokles možná zaznamenávají některé cestovní kanceláře s nereálnými kalkulacemi nebo nekvalitním produktem", konstatuje Falber a souhlasí tak s vyjádřením ředitele Chorvatského turistického sdružení v Praze Antunem Plenkovićem, který poukazuje na vysokou kvalitu služeb v Chorvatsku za ustálené ceny.
Asociace cestovních kanceláří České republiky s Chorvatským turistickým sdružením tedy žádá o vyvážené zpravodajství z této oblasti, které nebude využitím nepravdivých výroků některých jedinců neopodstatněně vyvolávat negativní nálady veřejnosti vůči jedné z nejoblíbenějších destinací českých turistů, kterou Chorvatsko dle každoročních statistik bezesporu je.