Chorvatsko UBYTOVÁNÍ v CHORVATSKU HVAR ubytování Chorvatsko dovolená Chorvátsko ubytovanie dovolenka v Chorvátsku Croatia accommodation vacation in Croatia Kroatien Unterkunft Urlaub in Kroatien Croazia alloggio vacanze in Croazia alloggi Chorwacja wakacje Horvátország szállás Apartmaji Hrvaška Хорватия Отдых Apartmani Hrvatska smještaj Kroatië Appartementen Croatie hébergement Kroatien Ferienwohnungen Croatia apartments

HVAR

Chorvatsko ubytováníChorvatsko apartmány

Chorvatsko bez provize

ostrov HVAR - střední Dalmácie Chorvatsko

Mapa regionu

ostrov Hvar Chorvatsko Hvar je jedním z ostrovů Střední Dalmácie. Následující řádky popisují první den naší návštěvy tohoto ostrova.

Od večerního trajektu, vyplouvajícího ze Splitu o půl deváté, si slibuji pěkné fotky zapadajícího slunce. Je však pozdě, sluníčko se již stačilo schovat za horský hřbet a tak se musím spokojit se záběry osvětleného Splitu. Po asi hodině plavby proplouváme mezi ostrovy Brač a Šolta. Na otevřeném moři se pak citelně ochlazuje a dlouhý rukáv přichází vhod. Kolem půl jedenácté, již za úplné tmy, připlouváme na ostrov Hvar do nově vybudovaného terminálu Stari Grad. K mému překvapení je zde velmi rušno, posouváme se "krokem" mezi místními obyvateli nabízejícími apartmány a "sobe" (pokoje). První noc jsme měli naplánovánu strávit v autokempu Jurjevac blízko Starého Gradu. Je ale mimo provoz a tak nocujeme v autě.

ostrov Hvar Chorvatsko Ráno se vydáváme "na průzkum" jižního pobřeží ostrova. Cesta vnitrozemím ostrova ubíhá nejprve rovinatým úrodným krajem, zvaným přiléhavě "polje" mezi vinicemi a olivovými háji. Po čtvrthodině jízdy odbočujeme z hlavní silnice do vesnice Pitve. Vesměs kamenné domky jsou rozsety po svahu, u každého je nějaká ta vinice. Na několika místech nacházíme cedule s nabídkou vín. Za vesnicí ještě několik zatáček stoupání a jsme u vstupní brány na jižní pobřeží - tunelu Pitve. Provoz v úzkém tunelu, vytesaném do skály, je jednosměrný a je řízen semaforem. Připomíná nám tunel v Potomje na Pelješaci. Z tunelu vyjíždíme uprostřed úbočí přivráceného k jihu a zalitého sluncem. Přímo před námi se rozprostírá ostrov Ščedro a pak už jen širé moře. Síla okamžiku nás nutí zastavit. Vystupujeme z auta a pořizujeme pár snímků.

ostrov Hvar Chorvatsko Dolů k moři sjíždíme ve směru šipky Zavala. Projíždíme kolem skromných domků posázených do úbočí. Přímo u moře jsou pak postaveny pěkné apartmány. Na oblázkové pláži se nám líbí, možnosti koupání jsou zde dobré. Dál na východ ve směru Gromin Dolac vede už jen makadamová cesta a tak se vracíme zpět k tunelu. Odtud pak pokračujeme po prosluněném úbočí dál na západ.

ostrov Hvar Chorvatsko Ve vyhlášeném letovisku Ivan Dolac zastavujeme a dolů k moři se vydáváme pěsky. Procházíme piniovým hájem, ve kterém je postaveno množství apartmánů. Domorodce nevidíme skoro žádné, zato turistů je zde hodně. Dole při břehu moře kousek od hlavní pláže nacházíme známou konobu "Spilja" (jeskyně). Pobřeží v Ivan Dolci je členité, objevujeme několik menších zátočin s plážemi a dobrými možnostmi koupání i pro děti. Slunce začíná pálit a tak bereme zavděk lavičkou ve stínu borovic a vstřebáváme letní atmosféru. Po krátkém vydechnutí stoupáme v chládku borového háje zpět na hlavní silnici. Oproti Zavale tu pulzuje čilý ruch, skupinky turistů proudí k moři, i auto občas projede. Ivan Dolac hodnotíme jako účelovou turistickou osadu v pěkném prostředí, s dobrými možnostmi koupání, kterou si mnoho turistů oblíbí.

ostrov Hvar Chorvatsko Další osadou na jižním pobřeží, kterou se chystáme navštívit, je Jagodna. Z úbočí sjíždíme prudkou úzkou silničkou dolů do borového lesa, ve kterém objevujeme jen několik domů s apartmány a nečekaně velký a členitý kemp. Od moře jej odděluje strmý, asi patnáctimetrový sráz, zabezpečený jen nízkým plůtkem. Shora vypadá malinká pláž nádherně a tak nedočkavě sestupujeme po příkré "oslí" pěšině dolů. Sráz je převážně skalnatý, obrovské valouny leží i dole na pláži. Místo je to velmi romantické; shodujeme se, že jedno z nejhezčích, jaké jsme v Chorvatsku viděli. Nahoře nad srázem je malá konoba s výhledem na moře. Celkový kolorit je jiný, než v Ivan Dolci, jaksi "přírodně - divočejší". Z toho pramení i odlišná skladba turistů.

ostrov Hvar Chorvatsko S ujištěním, že se sem určitě ještě vrátíme, opouštíme Jagodinu a míříme do poslední vesnice v řadě jménem Sveta Nedelja. Je to jen pár většinou kamenných domků, silnice mezi nimi je tak úzká, že sklápíme zpětná zrcátka, abychom projeli. Jelikož je časné odpoledne a sluníčko je ještě vysoko, není tu "živé duše". Před slunečními paprsky jsou místní lidé skryti ve svých obydlích. Scházíme k moři, kde nalézáme malebné místo ke koupání ve skalní průrvě. Fotografujeme se na malém poloostrůvku u osamoceného stromu, který se objevuje na etiketách jednoho z nejlepších zdejších vín.

Silnice ve Svete Nedelji končí a tak se vracíme úbočím zpátky k tunelu. U něj ještě na chvíli zastavujeme a vrýváme si do paměti onen jedinečný výhled na moře. Pak pokračujeme vnitrozemím ostrova zpět směrem na město Hvar. O tom ale zase v dalším článku o městě Hvar.

Ubytování na ostrově Hvar
Ubytování v celém Chorvatsku
apartmány a pokoje s přímými kontakty na majitele
www.UBYTOVANIvCHORVATSKU.cz

Bez předchozího písemného souhlasu je zakázána jakákoli další publikace, přetištění nebo distribuce materiálu nebo části materiálu zveřejněného na tomto serveru. Copyright © 2024, Debant s.r.o. Email: info@ubytovanivchorvatsku.cz

ostrov Hvar Chorvatsko ostrov Hvar Chorvatsko ostrov Hvar Chorvatsko ostrov Hvar Chorvatsko